REGULAMIN PORZĄDKU DOMOWEGO
§1.
1. Lokale mogą być użytkowane przez ich właścicieli oraz najemców zgodnie z przeznaczeniem.
2. Zmiana przeznaczenia lokalu może nastąpić za zgodą Wspólnoty wyrażoną w uchwale.
§2.
Członek Wspólnoty Mieszkaniowej oraz najemca lokalu jest zobowiązany:
1. utrzymywać zajmowany lokal w należytym stanie technicznym i sanitarnym,
2. zachowywać porządek i czystość na klatkach schodowych, w halach garażowych, pomieszczeniach wspólnego użytku oraz otoczeniu budynku,
3. naprawiać powstałe z winy jego, jego domowników lub osób trzecich przebywających na terenie nieruchomości za jego zgodą, albo pokryć koszty napraw dokonanych przez Wspólnotę,
4. niezwłocznie zgłaszać administracji zauważone uszkodzenia urządzeń oraz instalacji w budynku tub jego otoczeniu, bez względu na przyczyny uszkodzenia oraz skutki finansowe,
5. udostępnić zajmowany lokal pracownikom administracji w celu okresowego sprawdzania sprawności działania urządzeń technicznych oraz dokonywania napraw należących do Wspólnoty Mieszkaniowej.
6. W przypadku podejrzeń wykonywania niedozwolonych prac remontowych udostępnić zajmowany lokal pracownikom administracji w celu przeprowadzenia wizji lokalnej.
§3.
1. Zgody organów urbanistyki i nadzoru budowlanego wymaga dokonania przez członka Wspólnoty zmian konstrukcyjnych i funkcjonalnych zajmowanego lokalu, stawianie lub burzenie ścian, przebudowa lub zabudowa balkonów, tarasów, zakładanie krat zewnętrznych na oknach oraz dokonywanie innych zmian zgodnie z przepisami prawa budowlanego.
2. Nie wolno zmieniać koloru zewnętrznych ram okiennych i balkonowych oraz tarasów poza kolor przyjęty dla całego budynku, ani w żaden inny sposób ingerować w zmiany na elewacjach lub w innych częściach wspólnych budynków.
§4.
Pod rygorem ponoszenia pełnych skutków z tytułu powstałych szkód, nie wolno samodzielnie:
1. dokonywać we własnym zakresie napraw tablic rozdzielczych prądu oraz bezpieczników elektrycznych poza obrębem lokalu,
2. manipulować przy zaworach instalacji centralnego ogrzewania i innych instalacji znajdujących się poza zajmowanym mieszkaniem,
3. zdejmować lub uszkadzać plomb założonych na licznikach lub przewodach instalacyjnych,
4. dokonywać napraw, zmian lub modernizacji jakichkolwiek innych instalacji oraz elementów stanowiących części wspólne nieruchomości.
§5.
Nie wolno bez uzgodnienia z administracją wchodzić na dach budynku.
§6.
Zabrania się wrzucania do muszli ustępowych i innych urządzeń wchodzących w skład układu kanalizacyjnego przedmiotów mogących spowodować zapchanie elementów kanalizacji.
§7.
1. Odpady bytowe powinny być składowane w specjalnie na ten cel ustawionych pojemnikach na śmieci.
2. Zabrania się wrzucania do pojemników na śmieci odpadów budowlanych i gruzu.
§8.
Wejście na teren części wspólnej nieruchomości możliwe jest wyłącznie dla osób uprawnionych.
§9.
1. Zabrania się wykonywania czynności porządkowych w postaci trzepania dywanów na balkonach, tarasach, klatkach schodowych i w oknach oraz wylewania nieczystości przez balkon.
2. Zabrania się wykonywania czynności porządkowych zakłócających spokój mieszkańców.
§10.
Zabrania się bez zgody Wspólnoty doprowadzania do lokalu sieci telekomunikacyjnych, montażu rolet zewnętrznych, markiz, klimatyzatorów, anten satelitarnych oraz jakichkolwiek innych urządzeń nadawczo – odbiorczych na elewacji budynku, balkonach tub w jakimkolwiek innym miejscu nie uzgodnionym z Zarządem budynku oraz Deweloperem.
§11.
Podlewanie kwiatów, trawy na balkonach i tarasach powinno odbywać się z zachowaniem ostrożności, tak aby woda nie ściekała po murze, nie niszczyła elewacji budynku i nie zabrudziła położonych niżej okien oraz tarasów.
§12.
Zabrania się korzystania z urządzeń zadymiających i z otwartym ogniem (np. grille) na balkonach.
§13.
1. Zabrania się używania w godz. 22:00 – 6:00 urządzeń zakłócających ciszę nocną,
2. Przed zainstalowaniem urządzeń elektrycznych w lokalu należy sprawdzić czy działanie tych urządzeń nie powoduje zakłóceń radiowo-telewizyjnych oraz czy przewody elektryczne w lokalu są przystosowane do urządzeń tego rodzaju.
§14.
W przypadku podjęcia działań w celu usunięcia zarobaczenia budynku, wszyscy mieszkańcy zobowiązani są do przeprowadzenia dezynsekcji w swoich mieszkaniach środkami dostarczonymi przez administrację w sposób i w terminach przez nią ustalonych. W razie przeprowadzenia dezynsekcji lub deratyzacji przez specjalistyczne jednostki, obowiązują zarządzenia przez nią wydawane.
§15.
W celu uniknięcia zabrudzeń ścian budynku i chodników, zabrania się wyrzucania przez okna i balkony jakichkolwiek przedmiotów, zwłaszcza odpadów i innych śmieci oraz wykładania na parapetach, dachach oraz jakichkolwiek innych elementach budynków pożywienia dla ptactwa.
Zabrania się również:
a/ pozostawiania obuwia na zewnątrz lokalu na korytarzu części wspólnych,
b/ montowania na częściach wspólnych (na ścianach) i na elementach drzwi (skrzydło, ościeżnica) szyldów reklamowych, tablic reklamowych, sejfów, skrytek na klucze, skrzynek pocztowych, ogłoszeń informacyjnych itp.
c/ zmiany drzwi wejściowych na inne niż te odebrane protokołem zdawczo-odbiorczym do lokalu bez uzyskania zgody na te prace od autora projektu oraz Dewelopera.
§16.
1. Cisza nocna obowiązuje od godz. 22.00 do 6.00.
2. Wszelkie ciche prace remontowe w lokalach mogą być przeprowadzane w dni powszednie w godzinach od 8:00 do 18:00. Natomiast prace polegające na kuciu i wierceniu możliwe są w dni powszednie w godzinach od 10:00 do 16:00 w okresie od 1 listopada do 31 marca każdego roku. Prowadzenie wszelkich prac remontowych w soboty, niedziele i święta jest zabronione.
§17.
1. Zabrania się w budynku hodowli zwierząt.
2. W lokalach wolno trzymać zwierzęta domowe oraz inne, jeżeli nie zagrażają one zdrowiu i nie zakłócają spokoju sąsiadów, a ich posiadacze przestrzegają wymogów sanitarno porządkowych.
3. Za wszystkie szkody i zanieczyszczenia spowodowane przez zwierzęta w budynku i jego otoczeniu, a zwłaszcza na terenach zielonych, odpowiadają ich posiadacze, którzy są zobowiązani usuwać nieczystości po zwierzętach na terenie całego kompleksu.
4. Na terenie całego kompleksu psy należy wyprowadzać na smyczy.
5. Właściciele psów są zobowiązani dopilnować, aby nie zakłócały one spokoju mieszkańcom.
§18.
1. Należy uważać, aby dzieci nie prowadziły zabaw w pobliżu kontenerów na odpady, nie przebywały na klatkach schodowych oraz na terenie hali garażowej.
2. Ze względów bezpieczeństwa zabrania się gry piłkq w obrębie nieruchomości.
3. Za szkody wyrządzone przez dzieci odpowiadają rodzice lub opiekunowie.
§19.
1. Każdy właściciel odpowiada za prawidłowe zabezpieczenie lokalu przed włamaniem, pod warunkiem, że to zabezpieczenie nie ogranicza praw sąsiadów do korzystania z pomieszczeń wspólnych.
2. Pożądane jest ubezpieczenie lokalu od kradzieży z włamaniem oraz od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w trakcie korzystania z lokalu (np. zalanie sąsiada).
§20.
Zabrania się montowania reklam wewnątrz nieruchomości (nie dotyczy wyznaczonych miejsc w przypadku lokali handlowych/usługowych) oraz umieszczania banerów na balkonach, tarasach.
§21.
Obowiązuje całkowity zakaz palenia w częściach wspólnych dla osób poruszających się po nieruchomości jak również firm zewnętrznych zatrudnionych na nieruchomości.